Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers met kinderen: vervoer bij Bug Out


Pippa

Aanbevolen berichten

Volgens mij zitten er hier aardig wat preppers met kinderen? Hoe willen jullie kleine kinderen vervoeren in het geval je acuut je woning moet verlaten/Bug Out zonder auto?

 

Ik ben met mijn kinderen vrij ervaren met het dragen in doeken en ergonomische dragers. Zelfs mijn oudste van 20 kilo (kleuter) zou ik nog een groot deel van de dag kunnen dragen als het nodig is. Ik heb de kinderen vanaf de geboorte gedragen en doe dit nu ook nog regelmatig. Duodragen (allebei tegelijk, een voor en een achter) heb ik gedaan tot de jongste een jaar was, daarna werd dat wel te zwaar.

 

Het lijkt mij in een noodsituatie heel handig de kinderen op je lijf te hebben. Je kunt op een sneller tempo doorlopen, je profiteert van elkaars lichaamswarmte, kinderen hebben automatisch troost bij je en hebben beschutting tegen je lijf aan voor regen en prikkels van buitenaf. Je kunt ongehinderd op allerlei terrein lopen. De doek kan ook weer als dekentje gebruikt worden.

 

Ik heb een paar keer kinderen gedragen die het niet gewend waren en dat was heel anders. Houden zich stijf, weten niet wat er gebeurd, willen niet zo graag. Mijn kinderen zwaai ik zo op de rug en ze vormen zich gelijk om mij heen, willen graag gedragen worden. Is het ook makkelijk om goed secuur te knopen. Dat is belangrijk omdat je dan zo min mogelijk drukpunten krijgt waar je anders last van krijgt. Ook goed strak, hoe losser het zit hoe meer het kind gaat afhangen en het dus zwaarder voor je word.

 

Er zijn veel verschillende merken van draagdoeken, en een laken kan in een noodsituatie ook gebruikt worden. Voor kleine babies kan een rekbare doek nog gebruikt worden, maar het liefst vanaf de geboorte al een geweven (niet rekbare) doek. Steviger en veiliger. Dan zijn er nog veel verschillende manieren van dragen. Op de buik, op de heup, op de rug. En er zijn ook nog dragers die als rugzak om te klikken zijn, heb ik ook met verschillende merken ervaring.

 

Zijn er meer hier met ervaring met babydragen/kinderen dragen? Ik wil er wel over uitweiden als er animo voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een bakfiets van babboo. Die is zo groot dat je er een winkelwagen aan inhoud in kan gooien. Dat vindt alleen de versnelling niet zo leuk als je dat veel doet. Is ie niet op gebouwd. 2 kinderen a 15 kg, 2 BOB's en past er makkelijk in.

Nu ik m nog heb hou ik hem als bug out vehicle paraat, mochten de straten al vol files staan. Liever pak ik de auto natuurlijk.

Want ver fietsen met zoveel kg is best een heel gebeuren.

 

Eigenlijk wil ik straks overstappen naar een bagage fietskar €115,- als ik deze verkocht heb. Mijn vrouw en ik allebei een kind achterop en bagage in de fietskar. Dat is een stuk lichter fietsen, denk ik. Zeker omdat ik dan 1 kind minder meeheb en geen zware bakfiets heb.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terugkomend op jouw vraag: dragen?

Ik heb een buikdrager van het merk Baby Bjorn gehad. Dat zat wel oké, maar na een half uurtje hond uitlaten met je kind op je buik, was ik dat gewicht tijdens de wandeling spuugzat. Laat staan dat je ook nog eens een BOB bij je hebt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat wel handig? Je bent al snel een doelwit als jij wel vervoer hebt (bakfiets) en iemand anders niet. Met een bakfiets ben je traag, dat maakt je kwetsbaar.

Bovendien zitten je kinderen voorin (een kwetsbare plek) en heb je te maken met banden die snel lukken raken.

 

Ik zou dan in ieder geval investeren in banden die lastig lek gaan; daar heb je natuurlijk ook gewoon in het dagelijkse leven wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bakfiets lijkt me ook handig. Goede banden lijken me een must inderdaad.

 

Maar een Baby Bjorn drager is zeer zeker niet te vergelijken met een geweven draagdoek. Bij de Baby Bjorn zit het gewcith vooral op de dunne schouderbanden, kindje hangt te laag en te ver van je af (in een niet heel natuurlijke positie, met de beentjes omlaag). Met een doek zit het kind heel strak tegen je aan. Bijvoorbeeld zo op de rug, of zo met een ergonomische drager (die zitten net als een goede rugzak en zijn er in verschillende groottes. Voordel van dit tegenover een framedrager is dat je het gewicht tegen je aan hebt ipv iets van je af, draagt lichter). Of een baby voorop tegen je aan, zo. Als het kindje slaapt bij voorkeur de band over het hoofdje heen trekken (gezichtje vrij), die rechte baan die omhoog gaat zegmaar.

 

Zoals Angela zegt, zijn voor vanalles te gebruiken, ze zijn heel sterk.

 

Een buggy lijkt mij lastig, ik heb er een maar die gebruik ik amper, rijd al zwaar op gelijk terrein, laat staan als je haast hebt en over allerlei terreinen moet gaan, denk eens aan gras bijvoorbeeld. Maar het voordeel is wel dat je er ook spullen aan kunt hangen/eronder kunt stoppen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb beide meiden toen ze nog klein waren altijd meegenomen in een rugdrager van Vaude.

Heel Luxemburg, België en Frankrijk af getrippeld, en soms hele lange dagtrips. Geen probleem mee gehad.

Buikdrager (doek) vond de vrouw niets, dus ik werd al snel tot pakezel gebombardeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Handig! Vaude, heb het even gegoogled. Ziet er inderdaad goed stevig uit, goed om te weten dat je daar ook hele dagen mee kunt lopen. Ik zie er zelfs met zonneluifel/regenluifel staan. En er kan ook bepakking mee. Klinkt goed :cool:

 

Fles, voeding, pampers en doekjes pasten er allemaal in. Zijvakjes drinkfles voor muilezel papa.

En good-to-go.

Kost wat centen, maar wij hebben hem zeker 6 jaar met beide kids gebruikt zonder problemen op stevige hyke's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn kinderen nog heel klein waren heb ik een kinder trailertje gekocht voor achter de fiets. Je weet wel met zo aanhangertje een kapje erover heen. De kinderen vonden het heel leuk. Dit jaar moet er nog een leren fietsen en dan ga ik de trailer gebruiken om spullen in mee te nemen en eventueel een kind.

 

Same story....

 

Ideaal voor spullen en kids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kinder trailer... bedoelen jullie een fietskar voor achter jullie eigen fiets? Ik mooet me eigenlijk schamen, die hebben wij zelf ook maar daar had ik helemaal niet aan gedacht nog. Je kunt er ook nog een wandelwagen van maken als je het voorwiel eronder klikt, en grote banden, rijd heel erg soepel. Word weer gelijk om ideeen gebracht! Ook handig voor babietjes he, met zo'n baby bakje in, babyschelp? Helaas kan onze fietskar niet al te veel kilo's aan.. dat is wel jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar keer kinderen gedragen die het niet gewend waren en dat was heel anders. Houden zich stijf, weten niet wat er gebeurd, willen niet zo graag.

 

Ook mijn ervaring. Kinderen die het niet gewend zijn zijn bijna niet te dragen. Ze maken zich loodzwaar.

 

Mijn kids zijn nu volwassen maar wat heb ik ze veel gedragen vroeger. Voor mijn dochter had ik niet eens een doek of armen nodig. Zij hielt zich altijd als een aapje vast. Haar getrainde arm en beenspieren kwamen later erg van pas met sporten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kinder trailer... bedoelen jullie een fietskar voor achter jullie eigen fiets? Ik mooet me eigenlijk schamen, die hebben wij zelf ook maar daar had ik helemaal niet aan gedacht nog. Je kunt er ook nog een wandelwagen van maken als je het voorwiel eronder klikt, en grote banden, rijd heel erg soepel. Word weer gelijk om ideeen gebracht! Ook handig voor babietjes he, met zo'n baby bakje in, babyschelp? Helaas kan onze fietskar niet al te veel kilo's aan.. dat is wel jammer.

 

Yep die ja ;)

Die van tegenwoordig kunnen aardig wat kilootjes hebben. Wij hebben een twee persoons met extra laadruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief is dat, Isabo. Mijn oudste doet dat ook. Net aapjes ja!

@Jager: Welk merk heb jij? Ik heb een Hema ding, aardig wat jaartjes oud, we hebben hem gekregen van een kennis die hem al voor haar kinderen had gebruikt.

 

Poeh...ik ben niet thuis maar zal vanavond even kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 tweelingwagens, goede stevige dingen die heel wat gewicht verdragen kunnen, uit ervaring weet ik ook dat ze op bijna elk terrein goed lopen, behalve op los zand.

 

Ik stel me altijd voor dat ik de wagens helemaal vol prop, en met de vrouw en 2 kids de hort op ga naar betere oorden.

Nou weet ik van mezelf dat ik heel wat kilometers kan afleggen in 1 dag, maar mijn vrouwtje, ze vind lopen maar niks, doet het zelden, en als ze loopt klaagt ze over mijn tempo, en dan hoeft ze nog niet eens een wagen te duwen wat ze natuurlijk in een shtf situatie wel moet doen

 

Dat baart me nog wel eens zorgen, ik kan haar natuurlijk niet achter laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bolderkar, ideale dingen. Wij hebben deze. Die krengen kosten je wel een rib uit je lijf, maar oh, oh, wat een fantastische ding! Wij hebben deze kar tijdens meerdere wandeltochten gebruikt (15 km+) en geen centje pijn! Op Marktplaats heb je ook tweedehands maar dan nog zijn ze erg kostbaar. Maar; superhandig, lichtgewicht, opvouwbaar en bijna onverwoestbaar! Je kan allerlei accesoires kopen zoals zelfs een complete huif zodat ze droog kunnen zitten.

 

Ik ben gewoon jaloers op die kids...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...
Volgens mij zitten er hier aardig wat preppers met kinderen? Hoe willen jullie kleine kinderen vervoeren in het geval je acuut je woning moet verlaten/Bug Out zonder auto?

 

Ik ben met mijn kinderen vrij ervaren met het dragen in doeken en ergonomische dragers. Zelfs mijn oudste van 20 kilo (kleuter) zou ik nog een groot deel van de dag kunnen dragen als het nodig is. Ik heb de kinderen vanaf de geboorte gedragen en doe dit nu ook nog regelmatig. Duodragen (allebei tegelijk, een voor en een achter) heb ik gedaan tot de jongste een jaar was, daarna werd dat wel te zwaar.

 

Het lijkt mij in een noodsituatie heel handig de kinderen op je lijf te hebben. Je kunt op een sneller tempo doorlopen, je profiteert van elkaars lichaamswarmte, kinderen hebben automatisch troost bij je en hebben beschutting tegen je lijf aan voor regen en prikkels van buitenaf. Je kunt ongehinderd op allerlei terrein lopen. De doek kan ook weer als dekentje gebruikt worden.

 

Ik heb een paar keer kinderen gedragen die het niet gewend waren en dat was heel anders. Houden zich stijf, weten niet wat er gebeurd, willen niet zo graag. Mijn kinderen zwaai ik zo op de rug en ze vormen zich gelijk om mij heen, willen graag gedragen worden. Is het ook makkelijk om goed secuur te knopen. Dat is belangrijk omdat je dan zo min mogelijk drukpunten krijgt waar je anders last van krijgt. Ook goed strak, hoe losser het zit hoe meer het kind gaat afhangen en het dus zwaarder voor je word.

 

Er zijn veel verschillende merken van draagdoeken, en een laken kan in een noodsituatie ook gebruikt worden. Voor kleine babies kan een rekbare doek nog gebruikt worden, maar het liefst vanaf de geboorte al een geweven (niet rekbare) doek. Steviger en veiliger. Dan zijn er nog veel verschillende manieren van dragen. Op de buik, op de heup, op de rug. En er zijn ook nog dragers die als rugzak om te klikken zijn, heb ik ook met verschillende merken ervaring.

 

Zijn er meer hier met ervaring met babydragen/kinderen dragen? Ik wil er wel over uitweiden als er animo voor is.

 

Hey Pippa, ik draag ook veel de kinderen in de doek. Wat zou jou voorkeursdoek zijn voor een bug out?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...