Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Barocook


Canis Majoris

Aanbevolen berichten

Ik heb een Trangia Messtin 210 'pan' met daar in een Esbit-brandertje (plus wat extra Esbit-tabletten) voor het geval ik eens in-the-middle-of-nowhere een kopje thee wil drinken maar geen waterkoker of gasstel bij me heb. Met de Trangia Kettle een uitstekende combinatie. Dat werkt ongetwijfeld prima (ik heb 't nog nooit gebruikt) maar mijn ogen vielen gisteren op de Barecook-producten voor het geval dat ik in diezelfde nowhere geen vuur bij me draag.

 

Barocook beloofd 'cook without fire' op haar verpakking. Koken zonder vuur. Dat moest ik zien. Ondanks dat Barocook hier, hier en tot slot hier op het forum ter sprake is gekomen, vond ik nergens een review van het product. En dat terwijl het toch een product is dat de moeite waard is...

 

...of toch niet?

 

Ik heb voor slechts een tientje een prachtige, stoere, zwarte Barocook Cafe Mok gekocht. Het is een mok die heel solide en van een hoge kwaliteit aanvoelt. De Barocook lijkt op een dubbelwandige thermosfles met een handige drinktuit als dekseltje. Het product is stevig en bovendien waterdicht. Ik heb de mok getest op lekken maar de mok hield zich goed. Er ging geen drup verloren.

 

B20403155034.jpg.cc9b1839f21171daa88ed43ade15c99e.jpg

 

De verpakking beloofd een mok met een inhoud van 360 ml. Dat blijkt niet te kloppen. Zelfs wanneer ik de mok tot de rand toe vul, blijkt er 'slechts' 325 ml in de mok te passen. Stiekem is het een mok voor 300 ml vloeistof. Dat vind ik jammer. Dat klinkt een beetje zeurderig, want: "Waar heb je het over? 60 ml? Kom op, zeur niet zo!". Ik zie mezelf de Barocook gebruiken voor het maken van een cup-a-soup, een portie noodles of een pasta maaltijd. Ik heb een Adventure Food Pasta Bolognese voor één persoon bij de Barocook gekocht. Voor de bereiding van die 'avonturen'-maaltijd heb ik meer dan 300 ml water nodig en dan blijkt die extra 60 ml toch te missen.

 

In de verpakking zit een dubbelwandige mok, een beschermhoesje tegen de hitte en vijf heating packs. Barocook werkt niet zonder heating pack en dat is gelijk het grootste nadeel: zonder heb je er niets aan. De heating packs bestaan uit een soort theezakje die gevuld is met calciumoxide, die reageren als het met water in contact komt.

 

B30403155034.jpg.9e42ae974a5d43aa4cd19e870bc4ff28.jpg

 

De werking van Barocook is simpel: je stopt een heating pack in de 'onderste mok' en je gebruikt het lege zakje van de heating pack als maatbeker voor de hoeveelheid water die je er vervolgens bij gooit. Als de heating pack begint te borrelen en er stoom uit de mok komt, plaats je tweede 'binnenste mok'. Vervolgens stop je daar water (of voedsel) in en sluit je de mok af met het dekseltje. Zeven tot tien minuten later heb je water met een maximale temperatuur van 98 graden Celsius. Zo gezegd, zo gedaan. Tien minuten later had ik een mok met zeer heet water in mijn handen. Tijd voor de bereiding van de pasta!

 

Daar ging het fout.

 

Bij het overgieten van het water lekte er water uit de onderste mok mee in de verpakking van de pasta. Hoe dit is gekomen, snap ik niet. Ik heb de mok getest op het lekken, maar toen zat er (uiteraard) geen water in de onderste 'mok'. Nu wel, i.v.m. de reactie die nodig is met de heating pack. Ik was echter bang dat de calciumoxide die in mijn voedsel was gekomen niet veel goeds zou doen voor mijn lichaam en durfde het niet aan om de maaltijd waar de vloeistof in was gelekt op te eten.

 

De verpakking van de heating pack is duidelijk: "You might get an allergie reaction when it's touched to you skin", aldus Barocook over de inhoud van het zakje (dat inmiddels opengescheurd was). Laat staan mijn lieve en dierbare ingewanden. Ondanks dat ik zelden tot nooit voedsel weg gooi, heb ik toch besloten om de pasta bolognese weg te gooien. Eeuwig zonde, want het was een duur (€ 5,25 euro) zakje 'adventure' pasta. Een avontuur was het zeker, maar de domper blijft groot... Wanneer de Barocook ook bij een tweede gebruik blijkt lekken, zal ik het product nooit meer vertrouwen. Tot die tijd krijgt het van mij een heel klein mini-voordeeltje van de twijfel.

 

Nu eerst maar eens een pizza bestellen en de bezorger vragen op te schieten: ik heb honger!

 

Voordelen

 

  • Goedkoop in aanschaf (vanaf € 7,50 euro)
  • Degelijk, stevig en voelt zeker niet 'goedkoop' aan
  • Geen vuur nodig, wél heet water of de mogelijkheid voedsel te verwarmen

Nadelen

 

  • Duur in gebruik (€ 1,20 euro per keer)
  • Zonder heating packs werkt het product niet en is het slechts een mok (of een Tupperware-bakje)
  • Water van 98 graden Celsius biedt geen mogelijkheid tot het goed doorkoken van water (doden van bacteriën)

Het idee van het koken zonder vuur spreekt mij i.i.g. nog steeds aan, omdat je het in geval van nood of op een plaats waar je geen open vuur mag hebben kunt gebruiken. Alternatieven zijn er trouwens ook verkrijgbaar: Cook Easy (van @cookeasy) werkt op dezelfde manier. Hopelijk zonder te lekken.

 

Voor € 9,97 euro is de Barocook mok (360 ml, incl. 5 heating packs) te koop bij Bever. Het Barocook bakje (320 ml, incl. 5 heating packs) nam ik mee voor € 7,47 euro (die heb ik nog niet gebruikt of getest). Heating packs zijn te koop vanaf € 1,20 euro.

 

Update

 

Ik heb de Barocook producten (de mok en het bakje) geretourneerd in de winkel en kreeg, ondanks dat ik de Barocook Cafe Mok gebruikt had, mijn geld retour.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij het overgieten van het water lekte er water uit de onderste mok mee in de verpakking van de pasta. Hoe dit is gekomen, snap ik niet. Ik heb de mok getest op het lekken, maar toen zat er (uiteraard) geen water in de onderste 'mok'. Nu wel, i.v.m. de reactie die nodig is met de heating pack. Ik was echter bang dat de calciumoxide die in mijn voedsel was gekomen niet veel goeds zou doen voor mijn lichaam en durfde het niet aan om de maaltijd waar de vloeistof in was gelekt op te eten.

 

Ai, dat klinkt wel heel nasty. Dat is wel het laatste dat mag gebeuren als je met dit soort chemicalieën je voedsel gaat bereiden. Kortom: niet echt fool proof. En dan zou het m.i. wel moeten zijn. Maar aan de andere kant: 7,50 is wel fukking weinig voor een tool met deze functionaliteit. Goedkoop. Waarschijnlijk té goedkoop. Kwaliteit en duurzaamheid wil ik voor mijn preps niet op hoeven besparen, dus liever eenmalig een paar tientjes meer uitgeven maar dan een beter product.

 

Goeie review @Canis Majoris!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar aan de andere kant: 7,50 is wel fukking weinig voor een tool met deze functionaliteit. Goedkoop. Waarschijnlijk té goedkoop.

 

Ze waren afgeprijsd met 50%... De Barocook Cafe Mok kost normaal gesproken € 19,95 euro en het lijkt echt geen 'goedkoop' flut-product. Daarom ben ik ook zo verbaasd en teleurgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Trangia Messtin 210 'pan' met daar in een Esbit-brandertje (plus wat extra Esbit-tabletten) voor het geval ik eens in-the-middle-of-nowhere een kopje thee wil drinken maar geen waterkoker of gasstel bij me heb.

 

Wat een goed idee! Ik heb zo'n brandertje en trof laatst het pannetje bij de kringloopwinkel. Nog meer om met mee te sjouwen dus.

 

Bedankt voor de review, die hoef ik dus niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige tijd geleden kwam ik bij de Makro self heating food tegen. Heb er toen foto's van gemaakt om op het forum te plaatsen maar was het vergeten.

Misschien is dit handig in nood als er geen vuur voorhandig is.

 

makro.jpg.6320d29b2f229e226de38fdea256816a.jpg

 

makro1.jpg.ca25cca3d68a169d02a44727fe96142e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige tijd geleden kwam ik bij de Makro self heating food tegen. Heb er toen foto's van gemaakt om op het forum te plaatsen maar was het vergeten.

Misschien is dit handig in nood als er geen vuur voorhandig is.

 

Geinig, benieuwd of ze dat ook bij de Sligro hebben, eens snuffelen de volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 maanden later...

Volgens mij heb je het verkeerd aangepakt.

 

Ik heb deze mok ook en de 850ml bak.

Als ik hierin een maaltijd ga bereiden doe ik dat gelijk in de aluminium bak. Ik ga niet overgieten. dan maak ik ook gelijk optimaal gebruik van de afgegeven warmte van die heatpacks.

De mok zou ik gebruiken om noodles of cup a soup warm te maken. daarbij zou ik dezelfde werkwijze hanteren. Hierbij loop je dan niet het risico om het vervuilde water binnen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je het verkeerd aangepakt.

 

Ik heb deze mok ook en de 850ml bak.

Als ik hierin een maaltijd ga bereiden doe ik dat gelijk in de aluminium bak. Ik ga niet overgieten. dan maak ik ook gelijk optimaal gebruik van de afgegeven warmte van die heatpacks.

De mok zou ik gebruiken om noodles of cup a soup warm te maken. daarbij zou ik dezelfde werkwijze hanteren. Hierbij loop je dan niet het risico om het vervuilde water binnen te krijgen.

 

Dat lijkt mij ook, maar of je nu thee of alleen warm water uit die mok in iets anders (of je keelgat) schenkt; dat heater spul moet op z'n plek blijven. Maargoed, aangezien de reviewer niet weet hoe het gebeurd is hoeft het niet aan het product te liggen. De Barocook 850ml bak is in de aanbieding bij de bever, voor €12,48 incl verzendkosten. Ik vind zo snel die heaterpacks en mok niet meer, dus neem aan dat dit product uit hun assortiment gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...