Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe water desinfecteren?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Wat is de juiste methode om oppervlaktewater te desinfecteren?

 

verzamelen>druppels chloor>koken>steripen>waterfilter>?

verzamelen>koken>druppels bleek>waterfilter>?

 

En welk middel is nou het meest geschikt? Dunne bleek van de supermarkt? Chloor van de drogist of bouwmarkt?

Hoe lang moet je het water koken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Water desinfecteren door het te koken

 

Deze methode is de goedkoopste, de snelste en de meest veilige. Koken doodt overal en altijd alle ziekteverwekkers in water, ook virussen. Het geeft geen bijsmaak. Het levert geen risico's voor de gezondheid zoals chemisch desinfecteren. Je hoeft geen onderhoud te plegen of onderdelen zorgvuldig te reinigen zoals bij filters. En het werkt tegen alle ziekteverwekkers behalve de chemische verontreiniging.

 

Het nadeel is dat je altijd brandstof en een vuurbron nodig hebt en die brandstof en brander moet dus extra meegevoerd worden, tenzij je houtvuur kunt gebruiken. Het water moet eerst afkoelen om een koele dronk te verkrijgen. Vergeleken met de inwerktijd van chemische middelen en de tijd die het kost om water te filteren is dit laatste echter een non-argument.

 

Bacteriën kun je alleen doden wanneer de kooktemperatuur minimaal 90 graden C. is gedurende 3 minuten. Op zeeniveau kookt water bij 100 graden. Heter is beter, maar lagere temperaturen zijn absoluut onvoldoende. Op 3000 meter hoogte zul je de temperatuur niet hoger krijgen dan 90 graden. Elke meter daarboven wordt het kookpunt verlaagd. Hoe dan te handelen? Langer koken, namelijk 1 minuut meer bij 3000 meter en 2 minuten bij meer dan 4000 meter. Elke 1000 meter meer is een extra minuut. Langer doorkoken volstaat, een extra behandeling is niet nodig. Bevriezing doodt geen bacteriën, veronderstel dus niet dat in sneeuw en ijs geen bacteriën voorkomen. Ook het water dat door smelten verkregen is moet doorgekookt worden.

 

Virussen: omdat virussen een gastheer nodig hebben en daar over het algemeen bacteriën voor gebruiken, zou het doden of wegvangen van de bacterie al een redelijke bescherming moeten bieden. Twee minuten nadat de bacterie dood is, overlijdt ook de virus. Vijf minuten koken - op zeeniveau - vernietigt eerst de bacterie (gastheer) en daarna de virus die daar als parasiet in leeft. Bovendien heeft de virus een eiwitomhulsel als bescherming en eiwit kan zeer slecht tegen sterke verhitting. Elke aanpak tegen virussen, of het nu over waterontsmetting gaat of over andere vormen van preventief verweer, is gericht op het ofwel elimineren van de gastheer of wel het opwekken van latente antistoffen (vaccineren). Aangezien dit laatste voor waterontsmetting geen oplossing biedt, is de aanpak tegen de bacterie de -indirecte- aanpak tegen virussen.

 

Protozoa en Amoeben: Alleen sterke verhitting is voor de actieve reiziger een optie. Je moet minimaal 5 minuten gekookt hebben bij 80 graden Celsius om alle Giardia te doden. Hogere temperatuur en langer koken mag natuurlijk altijd. De 80 graden grens maakt dat in het hooggebergte niet extra doorgekookt hoeft te worden. Daar zal zeer waarschijnlijk het water in bevroren toestand aanwezig zijn. Bevriezing doodt geen bacteriën, maar protozoa en amoeben zijn daar veel minder goed tegen bestand. Omdat je sowieso ook de bacteriën wilt vernietigen zul je langer koken en neem je de vernietiging van de protozoa in één moeite mee.

 

Voor de actieve reiziger of buitensporter zal er bijna nooit noodzaak zijn om tientallen liters water te desinfecteren. Het veilige water moet binnen een redelijke termijn beschikbaar zijn, het moet geen uren duren voor je kunt drinken. Dat leidt er toe dat de optie van koken een praktische en veilige optie is.

 

Ons advies is dan ook: Koken wanneer mogelijk!

Koken en uitkijken waar je het water vandaan haalt zijn goede preventieve maatregelen waardoor het gebruik van filters of chemische middelen vaak niet nodig is.

 

Bron: http://www.globetrotter.nl/waterkoken.html

 

Chemische verontreinigingen haal je eruit met een filter. Maar ik zou zo mogelijk altijd voor helder, stromend water kiezen en niet bijvoorbeeld voor een afvoerpijp naast de Bayer fabriek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zanshin, je stelt je vraag scherp, en het geven antwoord is gewoon zoals het is.

Maar laat je chemische verontreiniging bewust uit je vraag?

 

Nope, nog niet aan gedacht eigenlijk.

 

Ik wil het weten, omdat ik in geval van nood de lokale sloot of vaart wil gebruiken om water uit te halen. En dus wat dan te doen.

Alle tips zijn van harte welkom (thnx Rodin!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken inderdaad 5 minuten op zee niveau zoals Rodin beschrijft. even naar de bouwmarkt voor pvc en de plaatselijke dierenhandel actieve kool. Een filter papiertje en een middagje knutselen zie waterfilter. Vers opgevangen regenwater is drinkbaar. Ik heb overigens ook zuiveringstabletten in mijn overlevingsdoosje en bij mijn papieren zitten. Ik heb beide altijd bij me. Ik heb daarom ook het schurft aan vliegen. Ik moet dan zonder mijn en zonder mijn doosje instappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik was op zoek naar info over de houdbaarheid en stabiliteit van middelen als Hadex, Romin KF 07 en Katadyn anti-chloorsmaak producten omdat die toch een vrij beperkte houdbaarheidsdatum hebben. Nou vermoed ik dat dit mogelijk kan liggen omdat ze worden gezien als "levensmiddel" en daarom onder de voedselwarenwet vallen. Anyways, antwoord nog niet gevonden.

 

Het volgende wel; op de site van de WHO staat de volgende studie "Managing water in the home" http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/wsh0207/en/index.html waar veel waardevolle info in staat. Ook erg boeiend is "Guidelines for drinkingwater quality" http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789241548151_eng.pdf

Dacht dat het wel handig was dit te delen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Follow up: de stabiliteit van op chloor gebaseerde middelen lijkt te staan of vallen met de wijze waarop het bewaard wordt. UV (zon) licht is funest en qua temperatuur hoe lager hoe beter. Gekoeld bewaren kan de houdbaarheid met jaren verlengen, maar hierbij ging eht wel om de vloeibare varianten. Voor de poeder varianten moet ik nog even verder zoeken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...