Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid: Verwarming


lewieke

Aanbevolen berichten

Je kent het wel, dat gevoel, als de rekening van gas of electriciteit weer in de bus valt, als je je rekeningstand controleert en vaststelt dat benzine en diesel een steeds grotere hap uit je netto besteedbaar inkomen nemen. Maar kunnen we dat oplossen ? En hoe pak je dat aan ?

 

Dat is een problematiek die me al jaren bezighoudt. De reden is eenvoudig. Al jaren betalen we in Vlaanderen te veel aan intercommunales die lokale politici royaal voorzien van zitpenningen. Gelegaliseerde corruptie dus. De klant betaalt de rekenening. En of ik daarmee akkoord ga ? Nee dus.

 

 

Verwarming met aardgas of stookolie :

 

- Vergelijk de verschillende leveranciers en contracten met elkaar. Vermijd 'extra services' die werken alleen prijsverhogend. Je vindt vaak prijsverschillen van 10 à 20% afhankelijk van je contract en van de duur. Maak de vergelijking minimaal om de twee jaar. Resultaat : 10%, onmiddellijk voelbaar. Investering : geen.

 

- Heb je thuis een boiler, verlaag de temperatuur naar 60-65°. Niet lager (je mijdt bacterieontwikkeling én je bespaart gevoelig op je verwarmingskost. Resultaat 5%, onmiddellijk voelbaar. Investering : geen.

 

- Ga in je technische ruimte/woning even voelen aan de leidingen die vertrekken uit je installatie. Kan je er bij ? Zijn ze warm ? Staat je toestel op een niet bewoonde plaats, isoleer dan de warme leidingen van sanitair water en verwarming. Investering : isolatie. Besparing : 3%, Resultaat : terugverdiend in 1 jaar.

 

- De woonkamer en keuken worden verwarmd met een houtcassette. De rest van de verwarming ligt uit. 's Morgens worden keuken en badkamer met cv verwarmd, kwestie van comfort. Is het te warm in de woonkamer, dan gaat de deur open en wordt de rest van de woning meeverwarmd. We kopen grote hoeveelheden hout zo besparen we op de transportkost. We vullen aan met palettenhout dat we krijgen of vinden. De cassette brandt ook steenkool en is daarop voorzien. Zo kiezen we voor de interessantste vorm van verwarming. Steenkool is erg compact en energierijk. Ons brandhout kost 1ct/kwh, de efficiëntie van een cassette ligt op ongeveer 75%, waardoor de effectief geleverde warmte ongeveer 1.35ct/kwh kost, zonder rekening te houden met de warmte die we recupereren langs de schoorsteen die door de kamers loopt. Aardgas kost ongeveer 12ct/kwh. Steenkool in een cassette kost ongeveer 4ct/kwh. We zijn grotendeels onafhankelijk van de leveranciers hierdoor. Na de winter zijn er vaak restanten steenkool of overschotten hout te vinden in winkels, die worden goedkoper van de hand gedaan. Ook dikker snoeihout gaat de kachel in.

 

- Ondanks adviezen van de installateur plaatsten we de radiatoren op de binnenmuren. Deze muren worden gaandeweg opgewarmd en houden voor een stukje de wamte vast. Op die manier vermijden we dat buitenmuren te veel worden verwarmd en we de buitenomgeving verwarmen ipv de woning. Je radiatoren verplaatsen lukt natuurlijk niet zomaar. Heb je toch radiatoren op een buitenmuur, dan kan je radiatorfolie plaatsen waardoor de warmte 'teruggekaatst' wordt. Investering : 5€/radiator. Rendement : terugverdiend in 1 jaar.

 

- Zorg voor voldoende druk in je leidingen (te controleren aan het expansievat) én zorg ervoor dat je radiatoren jaarlijks ontlucht worden. Je kan dit zelf en het duurt maar eventjes. Staat het ontluchtingsventieltje verkeerd gericht gebruik dan een vod om het water op te vangen. Hiermee verhoog je de effciëntie van je verwarming. Investering : 0€, rendement : 5% geschat.

 

- Staat je thermostaat in de keuken of de woonkamer ? Moeten alle ruimtes verwarmd worden ? Als je vooral in de woonkamer zit en enkel een biertje uit de koelkast haalt, dan mag het in de keuken wat frisser zijn. Je kan de deuren sluiten of ook werken met thermostatische kranen die je instelt volgens je behoefte. Bij ons gaat de keukendeur dicht. De thermostaat staat in de woonkamer. Het is maar een gewoonte.

 

- Circulatiepomp. Er bestaan verschillende types, zuinige en erg zuinige. Dat geluk hebben we niet. Er zijn wel 3 standen aan de circulatiepomp. Op de hoogste stand verbruikt ze het meest. In tegenstelling tot wat je zou denken staat ze ingesteld op de hoogste stand. Zo wordt het sneller warm in de kamer en door de hogere stroomsnelheid van het water zijn er minder warmteverliezen onderweg. Zodra de gewenste temperatuur bereikt wordt valt de pomp toch stil.

 

-

 

Vind je de post nuttig en wil je nog meer tips lezen ? Geef een plusje.Kijk ook eens bij mijn andere topic : elektriciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

- Circulatiepomp. Er bestaan verschillende types, zuinige en erg zuinige. Dat geluk hebben we niet. Er zijn wel 3 standen aan de circulatiepomp. Op de hoogste stand verbruikt ze het meest. In tegenstelling tot wat je zou denken staat ze ingesteld op de hoogste stand. Zo wordt het sneller warm in de kamer en door de hogere stroomsnelheid van het water zijn er minder warmteverliezen onderweg. Zodra de gewenste temperatuur bereikt wordt valt de pomp toch stil.

 

De meeste types CV pomp hebben drie standen:

1: Alleen aan indien warmtevraag

2: Interval, af en toe draait de pomp een paar minuten, ook al is er geen warmtevraag.

3: Permanent aan.

 

De meeste pompen staan op stand 2. Af en toe gaat hij dan draaien om de boel soepel te houden, bv midden in de zomer als je de CV al drie maanden niet aan gehad.

 

Stand 3 gebruik je als je de toko vorstvrij wil houden en de kans op bevriezing in ver gelegen radiatoren wil verkomen. (Bv in mijn stacaravan)

Stand 1 is het voordeligst qua stroomverbruik, maar kijk uit in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mini SHTF ten huize Lewieke. De geëmailleerde boiler die werd geïnstalleerd in 1997 heeft de geest gegeven. Tenminste hij lekt. Door de lekkage werd 1 binnendeur beschadigd. Om verdere schade te voorkomen werd de watertoevoer naar de warmwaterbereider afgesloten. Dit betekent dat er momenteel geen warm water is en dat met 2 dames in huis.

 

Nu zijn er een paar opties. De zonneboiler is in bestelling (en de levering loopt vertraging op). In plaats van te investeren in een nieuwe boiler vervangen we de volledige installatie door een heel energiezuinig model, dat in staat is om de warmte van de zonneboiler optimaal te benutten. Nog een geluk bij een ongeluk.

 

Om verspilling te vermijden wil ik volgend weekend de boiler demonteren, de isolatie verwijderen en nagaan waar het probleem zich voordoet. In het meest optimale geval is het enkel een dichting van de inspectieopening die aan vervanging toe is. In dat geval heb ik een dag werk en kost het 15€. In het slechtste geval is de boiler aan vervanging toe, vervangen we ook de verwarmingsketel zelf én moeten we een nieuwe kachelpijp installeren. In dat geval is het een grapje van om en bij de 5000€. Bovenop de zonneboilerkost.

 

Volgens mij is er een of andere groepering actief die beslist heeft om al mijn apparaten te vernielen. We hadden in de laatste tien dagen al een defect aan : de broodmachine (herstelbaar) en de vrieskast (al vervangen). Sparen zit er dit jaar duidelijk niet in.

 

Positief aan het verhaal is dat we onze woning toch perfect kunnen verwarmen dankzij onze inbouwhaard (en aangepaste ventilatoren !). Het enige comfort wat we momenteel missen is warm water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er een of andere groepering actief die beslist heeft om al mijn apparaten te vernielen. We hadden in de laatste tien dagen al een defect aan : de broodmachine (herstelbaar) en de vrieskast (al vervangen). Sparen zit er dit jaar duidelijk niet in.
Ik vind het altijd bijzonder om op feestjes te komen van mensen die 12,5 jaar getrouwd zijn...ook dan komen de verhalen los wat er allemaal kapot is en vervangen moet. Doorgaans al het witgoed en dingen als de stofzuiger en naaimachine... De levensduur van (de meeste) apparaten is tevoren al bepaald. Zeker als er elektronica in zit. Daarom houd ik zo van mechanisch (en oude meubels).

 

Al met al een goede oefening voor een echte SHTF. De dames kunnen een pannetje water koken voor hun warme water.

Ach, je zal zien, ze overleven deze warmwaterloze periode prima. (Hopelijk zonder jouw humeur al te erg te tergen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste types CV pomp hebben drie standen:

1: Alleen aan indien warmtevraag

2: Interval, af en toe draait de pomp een paar minuten, ook al is er geen warmtevraag.

3: Permanent aan.

 

De meeste pompen staan op stand 2. Af en toe gaat hij dan draaien om de boel soepel te houden, bv midden in de zomer als je de CV al drie maanden niet aan gehad.

 

Stand 3 gebruik je als je de toko vorstvrij wil houden en de kans op bevriezing in ver gelegen radiatoren wil verkomen. (Bv in mijn stacaravan)

Stand 1 is het voordeligst qua stroomverbruik, maar kijk uit in de winter.

 

Geldt niet voor de meeste pompen, in tegendeel. De meeste hebben snelheid standen, geen interval standen. Het al dan niet interval werken wordt meestal door de verwarmingsinstallatie geregeld.

 

Sowieso zelfs al staat de centrale verwarming uit, zal een goede regelunit af en toe de circulatiepomp laten draaien om vast zitten er van te voorkomen.

Aan een circulatiepomp is er achteraan een dikke vijs (te openen met een muntje) waar je kan controleren of de pom draait enz. Draai dit los en spuit er wat

wd-40 in en draai terug zacht vast. Dit zorgt dat dit 1 niet vastroest en 2 dat het even gesmeerd wordt.

 

Ook glycol toevoegen aan je water van je centrale verwarming heeft voordelen: Smeert, maakt stiller en bij onverwachte vorst minder kan dat je ganse

centrale bevriest EN het verhoogt de kooktemperatuur, wat ook wanneer de boiler iets te laat in alarm gaat, maakt dat het zaakje niet uit elkaar springt.

Dit toevoegen kan je doen door je druk van de centrale verwarming te halen tot een radiator op hoogste punt leeg is en daar dan dmv een aangesloten trechter

glycol in te gieten. Enig nadeel is het werk en de kostprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mini SHTF ten huize Lewieke. De geëmailleerde boiler die werd geïnstalleerd in 1997 heeft de geest gegeven. Tenminste hij lekt. Door de lekkage werd 1 binnendeur beschadigd. Om verdere schade te voorkomen werd de watertoevoer naar de warmwaterbereider afgesloten. Dit betekent dat er momenteel geen warm water is en dat met 2 dames in huis.

 

Nu zijn er een paar opties. De zonneboiler is in bestelling (en de levering loopt vertraging op). In plaats van te investeren in een nieuwe boiler vervangen we de volledige installatie door een heel energiezuinig model, dat in staat is om de warmte van de zonneboiler optimaal te benutten. Nog een geluk bij een ongeluk.

 

Om verspilling te vermijden wil ik volgend weekend de boiler demonteren, de isolatie verwijderen en nagaan waar het probleem zich voordoet. In het meest optimale geval is het enkel een dichting van de inspectieopening die aan vervanging toe is. In dat geval heb ik een dag werk en kost het 15€. In het slechtste geval is de boiler aan vervanging toe, vervangen we ook de verwarmingsketel zelf én moeten we een nieuwe kachelpijp installeren. In dat geval is het een grapje van om en bij de 5000€. Bovenop de zonneboilerkost.

 

Volgens mij is er een of andere groepering actief die beslist heeft om al mijn apparaten te vernielen. We hadden in de laatste tien dagen al een defect aan : de broodmachine (herstelbaar) en de vrieskast (al vervangen). Sparen zit er dit jaar duidelijk niet in.

 

Positief aan het verhaal is dat we onze woning toch perfect kunnen verwarmen dankzij onze inbouwhaard (en aangepaste ventilatoren !). Het enige comfort wat we momenteel missen is warm water.

 

Werd de anode tijdig vernieuwd? Indien niet, andere boiler en ga voor eentje in inox, komt nooit meer iets aan, tenzij door electrolyse en dan nog. Pas op, dit zijn niet noodzakelijk de duurdste,

deze laatste zijn vaak ik koper, wat ik om meerdere redenen niet aanraad.

Echt goed geemaileerde boilers gaan heel lang mee, maar meestal trekt de email op niet veel meer tegenwoordig (is ie niet overal aangebracht).

 

Waarom men geen boiler in polyester maakt, of HDPE is iets dat ik niet begrijp, dat gaat eeuwig mee indien goed gemaakt en is goedkoop als product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werd de anode tijdig vernieuwd? Indien niet, andere boiler en ga voor eentje in inox, komt nooit meer iets aan, tenzij door electrolyse en dan nog. Pas op, dit zijn niet noodzakelijk de duurdste,

deze laatste zijn vaak ik koper, wat ik om meerdere redenen niet aanraad.

Echt goed geemaileerde boilers gaan heel lang mee, maar meestal trekt de email op niet veel meer tegenwoordig (is ie niet overal aangebracht).

 

Waarom men geen boiler in polyester maakt, of HDPE is iets dat ik niet begrijp, dat gaat eeuwig mee indien goed gemaakt en is goedkoop als product.

 

De anode werd tijdig vernieuwd. Het vervangen van een boiler kost ook wel wat. Aangezien ik toch een RVS boiler kocht voor het zonnesysteem kan die ook gebruik worden voor de verwarming. Ik zou opteren om een superzuinig systeem aan te schaffen. De meerprijs zal niet zo gigantisch zijn in vergelijking met een nieuwe boiler (en bijhorende werkuren.) Met een beetje geluk is het een defekte dichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mini SHTF ten huize Lewieke. De geëmailleerde boiler die werd geïnstalleerd in 1997 heeft de geest gegeven. Tenminste hij lekt. Door de lekkage werd 1 binnendeur beschadigd. Om verdere schade te voorkomen werd de watertoevoer naar de warmwaterbereider afgesloten. Dit betekent dat er momenteel geen warm water is en dat met 2 dames in huis.

 

Tijdelijk er een bak onder zetten ?

 

In dat geval is het een grapje van om en bij de 5000€. Bovenop de zonneboiler kost.

 

Dat is een beste prijs. Ik ken je situatie niet maar lijkt me erg (te) veel.

Zeker als de nieuwe CV ketel op dezelfde plek komt te hangen.

 

In ons vorige huis heb ik de cv + boiler zelf vervangen, in ons huidige huis heb ik het zelf gedaan incl. aanpassen van de CV leidingen zelf en de gasleiding er heen. Wel alles na afloop laten testen en keuren.

Mijn broer heeft zijn zonneboiler systeem helemaal zelf aangelegd. Alleen het paneel op het dak zetten hebben we met z'n drieën gedaan.

 

Is geen rocket science. Maar je moet wel het systeem snappen en met leidingen, soldeer, knelkoppelingen etc kunnen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad de houtkachel aan, net deze week een geinstaleerd, warm in een wip en je kan er ook op koken.

Verder zonnepanelen en een windmolen. Probeer zelfvoorzienend te zijn ipv afhankelijk zijn van het energiebedrijf, waterschap, of gas.

Goh,...wat een eye-opener!

Prima idee, maar werkt natuurlijk alleen bij een koophuis, niet bij een huurhuis of flat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In sommige oudere huurhuizen (ik heb er zo een) zijn de oude gaskachels in de jaren '80 vervangen door CV

en daarbij is de schoorsteen dichtgemetseld aan de onderkant.

In mijn slaapkamer boven is deze zelfs nog gewoon open (afgesloten met een metalen deksel) en gebruik hem

momenteel als doorvoer voor mijn coaxkabels. :)

 

Vaak kun je in die gevallen wel een aanvraag doen, aangezien je alleen het dichtgemetselde deel weer open

wil maken, maar ik vraag me af of je een schoorsteen bedoeld voor een gaskachel ook kan gebruiken voor een

houtkachel of open haard; ik ben geen kenner op dat gebied.

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad de houtkachel aan, net deze week een geinstaleerd, warm in een wip en je kan er ook op koken.

Verder zonnepanelen en een windmolen. Probeer zelfvoorzienend te zijn ipv afhankelijk zijn van het energiebedrijf, waterschap, of gas.

 

Beste vriend (?)

 

We hebben een inbouwhaard op hout/steenkool/bruinkool. Er liggen PV panelen die instaan voor onze elektra en we 'kopen' 10m3 water per jaar, de rest komt van onze regenwateropvang. Ons gasverbruik bedraagt 18000 kwh. Wat mijn inziens minimaal is. We zijn (bijna) onafhankelijk.

 

Intussen heb ik samen met een technisch onderlegde vriend een oplossing gevonden voor ons probleem. Er is een boiler in RVS met 2 kringen in bestelling bij de leverancier van ons zonnesysteem voor warm water. Door een kleine aanpassing van de leidingen en ons concept kunnen we onze brander behouden en de bestaande (defekte) boiler buiten bedrijf stellen. Het buffervat zullen we zodra het geïnstalleerd is gebruiken om te voorzien in ons warm water. Dit betekent dat we uiteindelijk nauwelijks een meerkost zullen betalen aangezien het zonneboilersysteem al in bestelling is. Ik had over het hoofd gezien dat ik een boiler bestelde met 2 kringen omdat ik deze oplossing al voorzag als ons verwarmingssysteem eenmaal de geest geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is de zonneboiler met vacuümcollectoren die ik besteld aangekomen. Ik was weer blij als een kind bij wie de Sint (en zwarte piet :-) !) op bezoek kwam. Morgenmiddag komt de collega langs die 'm installeert. 50% van de afrekening stuur ik naar de overheid.

[ATTACH=CONFIG]14039[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 50% is beperkt tot 2750€ hoor. Maar aangezien ik een uitstekende deal kreeg laat ik de faktuur wat verhogen (en nadien een kredietnota opstellen) hierdoor ligt de eigenlijke subsidie wat hoger. Volgens mijn calculatie is de terugverdientijd 8 jaar, te verhogen met de buffer die ik krijg om mijn overschot aan stroom op een nuttige manier weg te werken. En een manier om de gasrekening drastisch te verlagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...