Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 41
    ghostwhiper
    Guest
    Ik meen dat je je dualband porto zelfs zend klaar mag hebben maar zodra je gaat zenden ben je pas in overtreding.
    Met de bami portos ingesteld op 1 watt zul je niet snel storen.
    Laatste bebouwde kom test kwamen de baofengs niet verder dan de gewone 500mw motorola's en Alinco pmr lpd portos.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Daar kan ik, juridisch gezien, niet echt antwoord op geven, maar *mocht* je in het bezit zijn van dergelijke
    apparatuur zonder vergunning, zorg er dan in ieder geval voor dat je hem niet "Binnen handbereik" hebt.

Stop hem bijvoorbeeld in je BOB achterin de auto of gangkast, het liefst met ontkoppelde accu/batterij.
    Mocht hij dan gevonden worden, dan ben je hooguit in overtreding en raak je hem, als je pech hebt, alleen
    maar kwijt, zonder verdere consequenties.

Overigens zijn de specificaties die opgegeven worden voor die bamidingen aardig opgeklopt hoor.

Mijn Baofeng UV-5R zou vijf Watt eruit moeten gooien, maar in werkelijkheid is het een Watt of drie.
    Het signaal dat eruit komt is in ieder geval wel netjes schoon op de meetbank.

Groeten,

QF
    Unfortunately even with duct tape, this forum can't be fixed anymore.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Nou wordt ik langzaam benieuwd hoe dit dan werkt met festival- ,evenement- en wedstrijdorganisaties? Die huren voor hun evenement 50 porto's en wat repeaters en zijn dagen aan het heen en weer ballen op die dingen, gaat vaak verre van correct en elke eikel in de organsatie krijgt zo'n ding... Vaak keurig afgestemd met de kanalen van de ingehuurde verkeersregelaars enzo...
    Nu zullen die verkeersgasten wel onder bedrijfslicentie werken ofzo... Maar de evenementleiding? Werkt dat onder de licentie van de verhuurder... Het zijn altijd mooie VHF/UHF porto's maar zijn die dan voor PMR geprogrameert? Vermoedelijk niet, want het bereik is altijd mega en helder...
    En evenzogoed hebben we vaak marifoons erbij, wat zijn daar dan de beperkingen voor?

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ghostwhiper Bekijk Berichten
    Ik meen dat je je dualband porto zelfs zend klaar mag hebben maar zodra je gaat zenden ben je pas in overtreding.
    Met de bami portos ingesteld op 1 watt zul je niet snel storen.
    Laatste bebouwde kom test kwamen de baofengs niet verder dan de gewone 500mw motorola's en Alinco pmr lpd portos.
    Nope, gebruiksklaar mag niet. Als je de porto in je auto hebt maar de antenne en accu liggen thuis dan zul je er best mee wegkomen. Heb je de porto in je auto en de accu en antenne in je handschoenenkastje dan zul je wel een probleem hebben als erop gecontroleerd wordt. De apparatuur is dan gedeeltelijk gebruiksklaar, je kunt immers binnen een halve minuut in de lucht zijn als de accu op de porto geklikt wordt en de antenne erop geschroefd wordt.

En omdat ik niet in het wilde weg wil blaten:

Richtlijn voor strafvordering Telecommunicatiewet

Basisdelict (2)

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties onder (1) genoemd te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.3, eerste lid, jo. 3.4 Tw (strafbaarstelling: art. 10.9, eerste en tweede lid Tw jo. art. 1, sub 1į WED) (niet-etherpiraten)

Beschrijving

Dit basisdelict ziet op het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties tussen de 88,0 MHz en de 108,0 MHz, tussen de 174 MHz en de 230 MHz en tussen de 1452 MHz en de 1479.5 MHz te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.3, eerste lid jo. 3.4 Tw. Het betreft hier bijvoorbeeld marifoons, mobilofoons of portofoons zonder dat de houder in het bezit is van een vergunning voor gebruik van frequentieruimte ex art. 3.3, eerste lid Tw, dan wel waarbij het (moedwillig) onjuist gebruik lijdt tot gevaarlijke situaties.

Bron
    It is I, Gerbewoner! The man with a thousand faces - every one the same.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anvil Bekijk Berichten
    Nou wordt ik langzaam benieuwd hoe dit dan werkt met festival- ,evenement- en wedstrijdorganisaties? Die huren voor hun evenement 50 porto's en wat repeaters en zijn dagen aan het heen en weer ballen op die dingen, gaat vaak verre van correct en elke eikel in de organsatie krijgt zo'n ding... Vaak keurig afgestemd met de kanalen van de ingehuurde verkeersregelaars enzo...
    Nu zullen die verkeersgasten wel onder bedrijfslicentie werken ofzo... Maar de evenementleiding? Werkt dat onder de licentie van de verhuurder... Het zijn altijd mooie VHF/UHF porto's maar zijn die dan voor PMR geprogrameert? Vermoedelijk niet, want het bereik is altijd mega en helder...
    En evenzogoed hebben we vaak marifoons erbij, wat zijn daar dan de beperkingen voor?
    Daar zijn evenementenvergunningen voor. De verhuurder heeft een licentie voor een frequentiegebied waarbinnen de protofoons gebruikt mogen worden.

Marifoons mogen niet op het land gebruikt worden. Enkel aan boord van een schip. Voor communicatie met de wal. Sinds een paar jaar mogen er ook handheld marifoons gebruikt worden. Deze zou je in principe nog voor communicatie aan boord kunnen gebruiken op kanaal 77. Aan land gebruiken van een handheld marifoon om bijvoorbeeld naar het schip te roepen dat je opgepikt wilt worden is niet toegestaan.

uitzondering is het gebruik tijdens een maritiem evenement. Dan mag kanaal 88 gebruikt worden maar het moet vooraf wel aangemeld worden.

https://www.agentschaptelecom.nl/ond...ifoonkanaal-88

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Ik heb afgelopen week een reportage over 9/11 gezien. Ik kijk dan altijd naar hoe de mens zich gedraagt, en wat ik er als prepper van kan leren.
    Eťn van de dingen die me daarin opviel, was dat er gezegd werd dat zowel portofoons, als mobiels niet werkten. Ook de onderlinge communicatie tussen brandweerlui werkte niet.
    Toch iets om even in je achterhoofd te houden bij een SHTF.
    So Long, and Thanks for All the Fish

ghostwhiper
    Guest
    Als ik dat goed snap mag ik dus wel op de commerciŽle fm radioband en op de luchtvaart frequenties zenden.
    Hmmm beetje raar net zoals de rest van het wetboek.

Ik neem gewoon de gok dat de gemiddelde agent niet weet hoe het in elkaar steekt met een porto.
    Mij is door een zendamateur met papieren gezegd dat het door de vage wet hierom geen probleem moet zijn.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    [MENTION=805]Stuudje[/MENTION], ik denk dat de portofoons die hier bedoeld worden centraal aangestuurde digitale portofoons zijn. Een beetje zoals het systeem dat wij in Nederland hebben. Dit systeem werkt met steunzenders die weer afhankelijk zijn van computers. Als de stroom helemaal plat gaat, werken die ook niet meer. Ouderwetse analoge portofoons werken nog wel.

[MENTION=1739]ghost[/MENTION]wiper, dat snap je dan niet helemaal goed. Er is een aantal basisdelicten genoemd. Omdat wij het hier hebben over amateurzenders heb ik alleen basisdelict 2 aangehaald. In de bron die ik vermeld kun je alle basisdelicten terugvinden. Voor de commerciŽle FM band hebben we basisdelict 1. Op zich zit het allemaal wel heel degelijk in elkaar.

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om de omroepfrequenties tussen 88,0 MHz en 108,0 MHz, tussen de 174 MHz en de 230 MHz en tussen de 1452 MHz en de 1479.5 MHz te gebruiken, zonder vergunning ex art. 3.3, lid 1 Tw (etherpiraten)
    (strafbaarstelling: art. 10.9, eerste lid Tw jo. art. 1, sub 1į WED)

Ik deel verder deels je mening. De agent op straat zal het verschil niet weten. Tijdens een alcoholcontrole werd me eens gevraagd wat die antenne op mijn dak deed. uitgelegd dat het hier om een 27mc antenne ging waarna de agent een snelle blik op mijn Jackson II wierp. Geen enkel probleem hoewel die wat meer vermogen doet dan toegestaan. Ik kan me echter voorstellen dat het bij andere controles wel wordt gekeken naar zendapparatuur. Zo reed ik nog niet zo lang geleden langs een controle bij een benzinepomp. Hier werden willekeurige auto's van de weg gehaald en helemaal binnenste buiten gekeerd. Ik kwam in de gauwigheid een bericht uit 2004 tegen:

WIERINGERWERF - Op zaterdag werd tussen 08.45 uur en 14.45 een grote verkeerscontrole gehouden op de Westbaan van de A7 ter hoogte van de parkeerplaats De Wierde te Wieringerwerf. Aan de controle deden in totaal 73 personen mee van de politie Noord-Holland Noord, Inspectie Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat ( afzetting A7), Verkeersgroep ( met videoauto en radar), Korps Landelijke Politiediensten o.a. met een electronische scan van kentekens, Koninklijke Marechaussee, Douane, ANWB ( om kleine gebreken te repareren), studenten van de politieopleiding, het Verkeers Handhavingsteam, de Belastingdienst Sector Autoheffingen, het Agentschap Telecom en de afdeling Milieu van de politie.

Ik weet niet of het AT tegenwoordig nog meedoet met dit soort controles, maar weet wel dat als ze er staan je niet wegkomt met de mededeling dat de wet een beetje vaag is en je het dus niet kon weten.

ghostwhiper
    Guest
    [MENTION=3715]FKAGB[/MENTION] ik kon de bron mobiel niet openen maar met de pc wel.
    Lid 2 is in geval van de dualband portos van toepassing.

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Als er echte een ramp voor doet dat alles verwoest zijn er geen regels voor het zenden meer . Dis adviseer ik iedereen gewoon een vhf/uhf porto aan . Zijn goedkoop een paar tientjes maar en werken goed ook kun je als het nog werkt op de amateur banden komen en luisteren . Heb zelf een baofeng uv-5r en die komt al gauw 10 km ver met de standaard antenne . En als je er meerderen koopt kun je ze heel eenvoudig met een jack kabeltje en 2 porto's ergens hoog hangen en dan als repeater gebruiken .
    Laatst gewijzigd door bubbe1981; 24-11-14 om 17:57.

Vergelijkbare onderwerpen

1. 35 redenen om niet te preppen (voor niet preppers):
    Door Lekker in forum Koffiecorner
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 29-01-15, 01:29
  2. Zenden zonder je bol/bil te laten peilen
    Door Kans in forum Communicatie
    Reacties: 76
    Laatste Bericht: 26-05-13, 13:32

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten