Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Experiment] Zelf Quinoa verbouwen


Dutch_Awareness

Aanbevolen berichten

Beste Preppers,

 

Vandaag ga ik beginnen met een voor mij compleet nieuw en ik vind zelf leuk experiment, het experiment zal bestaan uit het zelf proberen te verbouwen van Quinoa.

Waarom?

Om te beginnen is het idee voor dit experiment ontstaan na het lezen van het artikel op http://www.denieuwetuin.be/207-quinoa-algemeen.

Quinoa wordt hier omschreven als een gewas dat in de meest wisselende en barre omstandigheden groeit, van zee niveau tot 4000 meter hoog in de Andes. Daarnaast las ik dat Quinoa o.a. door de hoge voedingswaarde is uitgeroepen tot gewas van het jaar 2013.

 

Ten tweede spreekt het me persoonlijk aan omdat het als enige "graan" (Strikt gezien is Quinoa een pseudograan) alle negen essentiële aminozuren bevat, wat nauw verbonden is met je energie, herstel, spier- en krachttoename en vetverlies, humeur en hersenfunctie. Dit vind ik interessant sinds ik een fanatieke bezoeker van de sportschool ben.

Tot slot wil ik dit graag op dit forum delen, omdat ik ondanks/dankzij mijn vooronderzoek op internet me er ontzettend van bewust ben geworden dat ik niet de wijsheid in pacht heb voor dit experiment en vooral veel van de ervaring wil leren.

(Ook vind ik het ontzettend lekker!!)

 

Wat gebruik ik:

  • Een pak Quinoa (van Lassie);
  • een pak met wattenschijfjes;
  • doorzichtig plastic bakje me deksel.

 

Eerst heb ik een aantal (4) wattenschijfjes los gemaakt en in het bakje gelegd, vervolgens een beetje vochtig gemaakt met water en tot slot 15 Quinoa zaden van verschillende kleuren (soorten) verdeeld over het bakje. Het bakje staat op de vensterbank waar het meeste licht is en het dekseltje zit er losjes op zodat er wel verse lucht bij komt maar het (hopelijk) toch als een kasje werkt.

 

Dat ik een plastic bakje gebruik is in eerste instantie om te zien of de zaden wel levensvatbaar zijn, maar ook omdat ik geen tuin heb (zie studentenflat) en nog even aan het nadenken ben over de manier waarop ik mijn ouders ga inlichten dat het experiment zal worden voortgezet in hun tuin.

 

20140404_164052.jpg.8379f6d568f4213dc83cef72f375ada8.jpg

 

Hopelijk kan ik rond oktober een foto van een zelf verbouwd, home made Quinoa gerecht posten en leer ik in de tussentijd het een en ander.

 

Graag hoor ik wat jullie van mijn poging vinden! Tips, trucs, adviezen of andere opmerking stel ik erg op prijs! :)

 

Vriendelijke groeten,

 

D_A

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

"en nog even aan het nadenken ben over de manier waarop ik mijn ouders ga inlichten dat het experiment zal worden voortgezet in hun tuin."

 

Een gedurfde poging, LOL ! Veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers,

 

Ten tweede spreekt het me persoonlijk aan omdat het als enige "graan" (Strikt gezien is Quinoa een pseudograan) alle negen essentiële aminozuren bevat, wat nauw verbonden is met je energie, herstel, spier- en krachttoename en vetverlies, humeur en hersenfunctie.

 

Tips, trucs, adviezen of andere opmerking stel ik erg op prijs! :)

 

 

Ten eerste zou ik graag willen wijzen op jouw (pseudo)wetenschappelijke bewering tav quinoa en de aminozuren en de eigenschappen die je eraan toedicht. Dat imponeert als een magisch voedingsmiddel!

 

Ten tweede staat er op het pak dat het een kooktijd heeft van 8 minuten. Dikke kans dat de quinoa is voorgekookt....je zou je experiment meer kans kunnen geven door bij de Bio winkel 'rauwe' quinoa aan te schaffen en dit in een ander bakje te laten kiemen. Maar ik ben geen quinoa deskundige dus het zou zo maar kunnen dat de quinoa onbewerkt in het Lassie doosje is gestopt. Mocht voorgekookte quinoa toch ontspruiten, dan ga ik gebakken frietjes telen.

 

nog 24

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste zou ik graag willen wijzen op jouw (pseudo)wetenschappelijke bewering tav quinoa en de aminozuren en de eigenschappen die je eraan toedicht. Dat imponeert als een magisch voedingsmiddel!

Ik ben zeker geen expert in voeding, maar na wat googlen en tijdschriften gelezen te hebben over dit onderwerp is dit wat ik vond.

Wat betreft de kooktijd, dat had ik helemaal over het hoofd gezien. Mocht deze poging hopeloos mislukken dan ga ik zeker op bezoek bij de reformwinkel!

Ik zal de voortgang uiteraard blijven posten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze http://www.bolster.nl/bloemen+eenjarig/chenopodium+quinoa+gierstmelde+of+quinoa++ zou ik nemen :)

 

Quinoa is geen toverzaad, het heeft wel hoge voedingswaarde en een rijk scala aan voedingsstoffen.

 

[ATTACH=CONFIG]9290[/ATTACH]

 

 

Zo ook de oude rassen van Spelt, wat ook een leuk experiment kan zijn. Spelt vraagt veel bewerking en is daarom commercieel niet aantrekkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste zou ik graag willen wijzen op jouw (pseudo)wetenschappelijke bewering tav quinoa en de aminozuren en de eigenschappen die je eraan toedicht. Dat imponeert als een magisch voedingsmiddel!

 

Ten tweede staat er op het pak dat het een kooktijd heeft van 8 minuten. Dikke kans dat de quinoa is voorgekookt....je zou je experiment meer kans kunnen geven door bij de Bio winkel 'rauwe' quinoa aan te schaffen en dit in een ander bakje te laten kiemen. Maar ik ben geen quinoa deskundige dus het zou zo maar kunnen dat de quinoa onbewerkt in het Lassie doosje is gestopt. Mocht voorgekookte quinoa toch ontspruiten, dan ga ik gebakken frietjes telen.

 

nog 24

 

Ik heb al een paar testjes gedaan met het kiemen van quinoa. Ik gebruikte daarvoor een weckpot met gaasje, plaatste die onder een hoek van 45 graden en spoelde hem dagelijks om. Alle quinoa zaadjes gingen spruiten en waren dus kiemkrachtig. Ik heb de zaadjes laten doorgroeien tot de scheuten een paar centimeter groot waren. Het enige probleem was dat de smaak van de scheuten echt wel goor was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaaiperiode loopt tot eind april dus ik heb daar dan nog tijd voor.

 

Dan moet je evt. nieuw zaad niet bij Vreeken kopen. Zij hebben een levertijd van 5 weken en als ze het niet op voorraad hebben krijg je een "vervanger" ook al heb je aangegeven dat niet te willen. De vervanger hoeft dan geen Quinoa te zijn.

Ik heb afgelopen november Quinoa bij de Jumbo gekocht en er wat van gezaaid in een bakje met keukenpapier erin. Het kwam heel erg snel op. Ik geloof binnen twee dagen. Daarna heb ik het weggegooid. Het was winter en ik wilde alleen weten of het kon. Mijn Jumbo verkoopt het niet meer maar misschien de Jumbo bij jou in de buurt wel. Hun assortiment is niet overal hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je evt. nieuw zaad niet bij Vreeken kopen. Zij hebben een levertijd van 5 weken en als ze het niet op voorraad hebben krijg je een "vervanger" ook al heb je aangegeven dat niet te willen. De vervanger hoeft dan geen Quinoa te zijn.

Ik heb afgelopen november Quinoa bij de Jumbo gekocht en er wat van gezaaid in een bakje met keukenpapier erin. Het kwam heel erg snel op. Ik geloof binnen twee dagen. Daarna heb ik het weggegooid. Het was winter en ik wilde alleen weten of het kon. Mijn Jumbo verkoopt het niet meer maar misschien de Jumbo bij jou in de buurt wel. Hun assortiment is niet overal hetzelfde.

 

als ze bij de jumbo een product niet meer hebben dan moet je er gewoon om vragen, hier bij ons loopt de eigenaar constant door de winkel dus meestal vraag ik het hem. jumbo formule is dat als er iets niet is en je er om vraagt, dan zorgen ze er voor dat het komt (binnen redelijke mogelijkheid). ik heb hier al om meerdere producten verzocht en die zijn allemaal vast in het assortiment nu, super service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad niet de indruk dat spul uit een lassie verpakking nog kiembaar is. Maar ben wel benieuwd.

Ik had niet goed nagedacht over wat die verkorte kooktijd betekend (waarschijnlijk dus voorgekookt), maar het blijft natuurlijk een experiment!

 

Ik heb afgelopen november Quinoa bij de Jumbo gekocht en er wat van gezaaid in een bakje met keukenpapier erin. Het kwam heel erg snel op. Ik geloof binnen twee dagen.

Dat geeft me in ieder geval hoop! Wie weet volgen over twee dagen de eerste foto's van gekiemde (misschien wel voorgekookte) Quinoa :)

 

Dan moet je evt. nieuw zaad niet bij Vreeken kopen. Zij hebben een levertijd van 5 weken

Thnx voor het doorgeven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet goed nagedacht over wat die verkorte kooktijd betekend (waarschijnlijk dus voorgekookt), maar het blijft natuurlijk een experiment!

 

 

Dat geeft me in ieder geval hoop! Wie weet volgen over twee dagen de eerste foto's van gekiemde (misschien wel voorgekookte) Quinoa :)

 

 

Thnx voor het doorgeven!

 

Stuur me een pm, dan kun je biologische quinoa zaad krijgen van me voor je experiment. Als je wilt natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dutch_Awareness wat ontzettend gaaf! Dat betekent dat ze niet zijn voorgekookt uiteraard (zoals ik dacht.....:confused:). Maar met die ontkiemende zaadjes had jij dat al gesnopen hahahahaha! Ik ben heel benieuwd naar het verdere experiment en ik ga morgen frietjes planten (zegt KS die zelf meer moet experimenteren en geen aannames moet doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze Ja ik stond zelf ook te kijken, dacht eerlijk gezecht een nogal domme vergissing gemaakt te hebben (qua zaden) toen ik gewezen werd op de korte kooktijd, maar ik ben dus ook blij verrast! (en natuurlijk ook erg benieuwd naar de frietjes :) )

Zoals gezegd ben ik niet erg thuis in het tuinieren en dus ik hoop dat er nog steeds veel reacties en tips komen voor het vervolg van dit experiment!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dutch_Awareness: Je kunt zo'n pak van Lassie dan ook als kiemgroenten gebruiken.

 

Gewoon in een glazen pot met horregaasje erover en de gekiemde zaden opsmikkelen.

Geen idee wat zo'n pak kost in de winkel, maar aangezien de zaden die verkocht worden voor dit doel nogal duur zijn kan dit een heel leuk alternatief zijn.

 

Zie ook draadje: http://preppers.nl/forum/threads/7809-Werken-aan-onafhankelijkheid-cressonnette-tuinkers?highlight=cressonnette

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ja inderdaad, al moet ik er wel bij zeggen dat ik er achter ben gekomen dat de witte zaden aanzienlijk sneller kiemen dan de rode en zwarte. Misschien is het voor het maken van kiemgroenten dan beter om alleen één enkele soort aan te houden. De link vond ik ook erg handig en het maakt voor mij het proces erg inzichtelijk, bedank daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...