Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 51

Onderwerp: Bijl gezocht

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Moest ff bij favorieten zoeken, maar heb deze al poosje op verlang lijstje staan : Naam:     78170BDF-2378-4727-916F-80C6B1C3F7E9-3389-0000010BFF89CE1C_zps99ba1294.jpg
Bekeken:  700
Groote:   85,2 KB

http://www.walkbyfaith777.com/

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2014
    zuidwest nederland .... maar liever ergens anders...
    Ooooeeehhh...... die is heel mooi
    ..... maar zoeen hang je thuis achter glas en verbied je een ieder anders dan jij om er met z'n tengels aan te komen

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Lol, das inderdaad ergens waar, die gasten maken super mooi spul.
    Misschien bijltje van bahco een beter idee als gebruiks bijl, alleen hier nog nergens gezien is een beetje een tomahawk design :

http://www.youtube.com/watch?v=aKbDwknOTm4

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Nu zit ik te kijken naar wetterlings en vraag ik me af... Is gransfors nu beter dan wetterlings ofzo want ik vind bij wetterlings het hout een iets minder mooie kleur hebben maar dat moet te doen zijn met lijnzaadolie, dan is het ook nog eens leuk om te doen en meer jouw bijl.
    Maar is gransfors beter dan wetterlings of is gransfors gewoon bekender???
    Alvast bedankt!

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Friso Bekijk Berichten
    Nu zit ik te kijken naar wetterlings en vraag ik me af... Is gransfors nu beter dan wetterlings ofzo want ik vind bij wetterlings het hout een iets minder mooie kleur hebben maar dat moet te doen zijn met lijnzaadolie, dan is het ook nog eens leuk om te doen en meer jouw bijl.
    Maar is gransfors beter dan wetterlings of is gransfors gewoon bekender???
    Alvast bedankt!
    Wetterlings is in 2008 gekocht door ene Gabriel Branby.

Saillant detail: Branby is CEO bij....

Gransfors Bruks.

Hij leid de ene. Is eigenaar van de andere...
    "Nemo Me Impune Lacessit"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnny BravoNL Bekijk Berichten
    Goud hebben is dan leuk, lood afschieten is beter...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Gold Bekijk Berichten
    Het is altijd fucking siesta
    motus flamma humida saltus

LANGDURIG AFWEZIG.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Feb 2014
    zuidwest nederland .... maar liever ergens anders...
    is een mercedes beter dan een bmw of is een opel beter dan een volkswagen .......
    een goeie bijl is een goeie bijl ..... en als je er ermee kan hakken en hij blijft heel dan is het een goeie bijl.
    Ik ken wetterlings niet, maar als ik anderen kan geloven is het ook een goeie bijl .... zelf wilde ik gewoon een Gränsfors omdat ik 'm wilde en wat voor Ray Mears goed is is goed genoeg voor mij ....oh en het is Zweeds
    'k heb ook een Hultafors bijl en die is ook goed, en ik heb ook een bijl van 30yr oud voor 15,- gulden gekocht bij de boerenbond en die is ook nog steeds goed....

[edit] ook een grappig weetje wat Bolo net schreef....... [edit]

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Bedankt voor de snelle reacties Järv en Bolo !
    Leuk weetje inderdaad en ik ga denk ik voor de large hunting axe, want die van les stroud is een stuk duurder en voor mij nog net iets te lomp
    En ik doe ook aan bushcraften, en daar is de bijl ook goed voor, want ik ga geen grote bomen omhalen, en ik weet dat je met de gransfors small forest axe ook al heel veel kunt...

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Heeft iemand er al eens aan gedacht om zelf een bijl te maken? When SHTF moet je immers met de middelen die je ter beschikking staan zelf je dingen kunnen maken, of zie ik dat verkeerd.

Adventurer
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rico686 Bekijk Berichten
    Heeft iemand er al eens aan gedacht om zelf een bijl te maken? When SHTF moet je immers met de middelen die je ter beschikking staan zelf je dingen kunnen maken, of zie ik dat verkeerd.
    Denk dat dit maar voor 50% haalbaar is, want op youtube staan genoeg filmpjes over houtbewerking voor de steel van een bijl (ik herinner me zelfs een keer iets van Ray Mears Bushcraftserie gezien te hebben over dit onderwerp).
    Echter het gedeelte van de kop smeden gaat waarschijnlijk veel mensen een stap te ver, want ze beschikken niet over de benodigde spullen.
    Ik denk dat er om die rede ook regelmatig leden aandragen dat ze een bijl met houten steel prefereren ipv een met kunststof steel zodat ze in een SHTF situatie zelf hun bijl kunnen repareren mocht dat nodig zijn.

Het staat je natuurlijk vrij om het wel te proberen en ik hoop dat wanneer dat lukt je de ervaringen met ons deelt!

D_A
    Si vis pacem, para bellum
    Vēnī, vīdī, vīcī

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Ik denk dat iedereen die werkelijk iets wil leren (uitzonderingen daargelaten) het ook wel zouden kunnen leren om messen en bijlen zelf te smeden. Er zijn cursussen voor het smeden, o.a. in Alkmaar bij Semderij Atelier Alkmaar. Waarschijnlijk ken je die wel en mocht dat niet zo zijn wil ik je die link wel geven. Ben er zelf nog niet geweest, maar wil er wel een keer naar toe gaan voor een workshop of een volledige cursus.
    Ondertussen heb ik al enkele bijlen gemaakt van slagers/slachters bijlen die ik heb gekocht en ik vind het resultaat best wel geslaagd voor een amateur.
    Naam:     IMG_5049.jpg
Bekeken:  537
Groote:   175,3 KBNaam:     IMG_5054.jpg
Bekeken:  757
Groote:   162,0 KBNaam:     IMG_5056.jpg
Bekeken:  745
Groote:   139,7 KB

Bij de kleine bijl/tomahawk heb ik alleen de steel zelf gemaakt; volledig met de hand gesneden van een stuk beukenhout. Het was in de eerste instantie een uitdaging om te zien of het mogelijk was om met alleen een mes (een Buck Nighthawk) en wat schuurpapier een bijl steel te kunnen maken. Heeft heel wat uren aan snijden, passen en schuren gekost, maar het was me dan ook gelukt. De bijlkop is een antieke bijlkop van voor de oorlog die ik opnieuw gebruneerd en convex geslepen heb.
    De omgevormde bijlen zijn gemaakt van Ochsenkopf-Gedore slagers/slachters bijlen. Iedereen die dat merk kent, weet dat het om kwaliteit bijlen gaat en dat die van goed C60 gereedschapsstaal zijn vervaardigd. De echte slachters bijlen zijn lang omdt ze met 2 handen worden gebruikt, dus heb ik die moeten inkorten, maar daardoor houd je wel de mogelijkheid om een full tang bijl te kunnen maken, waardoor de bijl dus nooit bij de steel kan afbreken. Er zullen mensen zijn die het idioot vinden om dergelijke dure slachters bijlen voor een dergelijke "project" te gebruiken, maar het leek me gewoon een uitdaging om te zien of het mogelijk was.
    Het ontwerp voor de vorm vergt een beetje fantasie en de rest is veel zweet en hard werk.
    De handvaten zijn van tropisch hardhout en beukenhout en voor een betere grip bekleed met rubber. De bijlen zijn echter niet bepaald licht, maar je kunt er wel lekker mee hakken.
    Ik ga ervan uit dat de meeste preppers best wel handig zijn dus denk ik dat anderen dit ook kunnen maken.
    Laatst gewijzigd door rico686; 17-07-14 om 08:54.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Wat is de ideale bijl?
    Door koningsjef in forum Messen
    Reacties: 199
    Laatste Bericht: 22-09-15, 22:15
  2. Hoe gebruik je een bijl (veiligheid)
    Door Tom in forum Survival Algemeen
    Reacties: 24
    Laatste Bericht: 08-04-15, 19:33
  3. Bijl steel beschermer
    Door Tom in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 12