Preppen en duurzaamheid

Iedere prepper is anders. De definitie van het woord prepper is dan ook lang niet allesomvattend. Hoe jij de definitie precies invult, is helemaal aan jezelf. Iedereen heeft zijn eigen scenario, en bereidt zich daar op zijn eigen manier op voor. Ieder scenario heeft zijn eigen bijzonderheden en benodigdheden. Een thema dat echter wel een beetje centrale aandacht verdient, is duurzaamheid. Onze aarde heeft al genoeg te verduren – met een beetje duurzaam denken en consumeren kun je al een groot verschil maken.

Kwaliteit, productiewijze en energie

Een belangrijke factor van duurzaamheid is natuurlijk de kwaliteit van het product, maar ook de productiewijze speelt een grote rol. Ten slotte zijn ook de eventuele benodigde energiebronnen van belang. Producten die op al deze drie punten een tien scoren zijn moeilijk te vinden – het is dus aan de prepper zelf om concessies te doen en de afweging te maken wat hij het belangrijkst vindt.

Kwaliteit

Wat betreft de kwaliteit is het eigenlijk simpel: een product moet zodanig gemaakt zijn, dat het lang meegaat en je er dus lang plezier van hebt. Hoe goed je ook plant, je weet nooit van tevoren nooit hoe lang je iets nodig zal hebben. Het zou natuurlijk zonde zijn als je dure waterfilter het na twee keer gebruiken al begeeft. Kijk daarom voor een aanschaf goed rond, en laat je informeren. In het huidige internettijdperk zijn er over ieder soort product wel ergens recensies te vinden.

Energie

Bij producten die energie nodig hebben, is het altijd praktisch om eens te kijken naar wat het dan precies nodig heeft, en of dat ten tijde van “SHTF” (Shit Hits The Fan) wel haalbaar is. Producten op zonne- en windenergie hebben wat dat betreft natuurlijk de voorkeur. Een solar shower is hier een goed voorbeeld van – het water wordt met behulp van de warmte van de zon opgewarmd, en kan tijdens gebruik weer opgevangen worden.

Productiewijze

Ten slotte is ook de productiewijze van een artikel van belang. Daarbij kun je denken aan de gebruikte materialen, maar ook aan de manier van verscheping en waar het product precies gemaakt wordt.

Duurzaam bedrijf

Veel van de bovengenoemde factoren zijn per bedrijf verschillend. Het beste is natuurlijk om op zoek te gaan naar een bedrijf dat goede producten verkoopt, maar waar ook nagedacht wordt over het milieu en de wereld van morgen. Producent van outdoorkleding Patagonia, dat niet alleen surfkleding maar bijvoorbeeld ook ook regenjassen en donsjassen verkoopt, is een goed voorbeeld van een bedrijf met een duurzame insteek.
Zo hebben ze bijvoorbeeld het „Common Threads Recycling Program” in het leven geroepen. In het kader van dat programma kunnen klanten hun gebruikte Patagonia-kleding weer inleveren in een van de winkels, waarna het materiaal verwerkt en opnieuw gebruikt wordt. Oprichter Yvon Chouinard zet zich bovendien in voor verschillende goede doelen die met het milieu te maken hebben. Zo doneert hij met Patagonia bijvoorbeeld jaarlijks 1% van de totale verkoop of 10% van de gemaakte winst aan milieuorganisaties. Sinds de oprichting van de groep „1% For The Planet” in 2002, hebben al 1.486 bedrijven zich bij het initiatief van Patagonia aangesloten.

Ook de medewerkers worden op verschillende manieren bij de visie van het bedrijf betrokken. Zo kunnen werknemers van Patagonia bijvoorbeeld twee maanden betaald verlof nemen om een „milieustage” te doen bij een non-profit milieuorganisatie. Het bedrijf meent dat ze zo veel ervaringen en vaardigheden opdoen, die ze bij terugkomst in het bedrijf weer toe kunnen passen. Dat ze soms een werknemer kwijtraken aan een non-profit nemen ze dan maar voor lief!
Iedere lente organiseren de werknemers bovendien een week waarin alle werknemers gestimuleerd worden om met de fiets naar het werk te komen.